دانستنی‌ هایی درباره مورچه‌ها | فایده «مهندس‌های اکوسیستم»
  • کد مطالب: ۹۰۶۶۴
  • /
  • ۲۳ آذر‌ماه ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۲

دانستنی‌ هایی درباره مورچه‌ها | فایده «مهندس‌های اکوسیستم»

ما دوستان محیط زیست می‌دانیم که هیچ موجودی بی‌دلیل در یک زیست‌بوم حضور ندارد، و نباید به‌راحتی از بین برود. ما هم‌چنین می‌دانیم گام نخست برای کمک به محیط زیست این است که درباره‌اش دانش کافی به دست آوریم.

ریحانه صادقی - ما دوستان محیط زیست می‌دانیم که هیچ موجودی بی‌دلیل در یک زیست‌بوم حضور ندارد، و نباید به‌راحتی از بین برود.

ما هم‌چنین می‌دانیم گام نخست برای کمک به محیط زیست این است که درباره‌اش دانش کافی به دست آوریم.

مورچه‌ها، این مهمان‌های مزاحم، گاهی برای ما دردسر درست می‌کنند و خیلی دلمان می‌خواهد از شرشان خلاص شویم، اما بد نیست بدانیم که فایده‌ی وجود مورچه‌ها چیست.

مورچه‌ها در همه‌ی قاره‌ها حضور دارند، به‌جز آنتارکتیکا (جنوبگان). به ازای هر یک نفر از ما، ۵/۱ میلیون مورچه روی این سیاره وجود دارد.

گفته می‌شود وزن مجموع مورچه‌هایی که روی کره‌ی زمین زندگی می‌کنند تقریبا با مجموع وزن انسان‌های ساکن آن برابر است.

مورچه‌ها موجوداتی اجتماعی هستند. آن‌ها به صورت یک کلنی در شهری زیرزمینی زندگی می‌کنند که ما به آن لانه‌ی مورچه می‌گوییم.

در این شهر یک یا چند ملکه و تعداد زیادی کارگر ماده زندگی می‌کنند. ملکه‌ها وظیفه‌ی تخم‌گذاری را به عهده دارند و کارگر‌ها باید از ملکه و بچه‌ها مراقبت کنند، به دنبال غذا بروند، لانه را بسازند و از آن مراقبت کنند.

مورچه‌های نر هم بال دارند و وظیفه‌ی آن‌ها کمک به تولید مثل است.

از مورچه‌ها به عنوان «مهندس‌های اکوسیستم» یاد می‌شود. مورچه‌ها خیلی بیشتر از کرم‌های خاکی به بهبود ساختار خاک کمک می‌کنند.

آن‌ها با انتقال تکه‌های خاک از جایی به جای دیگر، مواد مغذی موجود در خاک را به‌خوبی در آن توزیع می‌کنند و با ساختن لانه و تونل‌های زیرزمینی، به بهبود گردش هوا و آب در خاک کمک می‌کنند.

مورچه‌ها با ذخیره‌ی مقدار زیادی ماده‌ی غذایی در داخل یا نزدیکی لانه‌هایشان، مواد ارگانیک به خاک اضافه می‌کنند.

آن‌ها برخی آفات باغ‌هایمان را هم می‌خورند و از طریق عمل دفع، غذایی را که خورده‌اند به خاک باز می‌گردانند که مثل کودی طبیعی عمل می‌کند.

www.natgeokids.com

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.